- Leena -

Mencepatkan kelahiran


Situasi kesihatan ibu dan anak dalam kandungan menentukan sama ada kelahiran perlu dipercepatkan atau tidak.


SEBAGAI seorang bakal ibu, perkataan induksi ataupun memulakan proses kelahiran lebih awal lazim kedengaran terutamanya jika puan menghadapi masalah perubatan semasa mengandung.

Banyak sebab-sebab mengapa proses kelahiran dimulakan walaupun puan belum lagi mengalami kontraksi atau secara amnya sakit untuk bersalin.

Kaedah-kaedah yang digunakan untuk induksi kelahiran juga dapat mencepatkan proses masa untuk bersalin.

Ini penting difahami sekiranya puan telah dikenalpasti oleh doktor pakar perbidanan untuk melahirkan anak sebelum kontraksi serta kesakitan bersalin spontan.

Peringkat proses kelahiran

Kontraksi serta kesakitan untuk bersalin biasanya hadir secara spontan di antara minggu ke 37 hinggalah ke minggu 42.

Ada tiga peringkat proses kelahiran:

l Proses pertama: proses kelahiran adalah yang terpanjang, bermula dengan kontraksi rahim dan diikuti dengan kesakitan meneran secara berkala. ini menyebabkan pintu pangkal rahim puan terbuka dari beberapa milimeter hinggalah ke maksimum 10 sentimeter.

l Proses kedua: peringkat meneran di mana pintu pangkal rahim puan sekarang paling maksimum pada 10 sentimeter sehinggalah berlakunya kelahiran bayi.

l Proses ketiga: merupakan peringkat di mana uri (plasenta) dikeluarkan.


selanjutnya disini

5 Responses
  1. lieya Says:

    bile diingat2kan pengalaman bersalin, seriau satu badan lieya heheheheh.....tapi sakit camne pun tetap nak tambah anak lagi.....


  2. atty's Says:

    kty dulu 2 anak kena induce..sbb dah lebih due..


  3. ngeri nye bila ingtkan mcm mana nak bersalin dulu.Tulah sekarang berikira2 nk tambah lagi..Tp yang pasti akan tambah lagi..InsyaAllah.Amin


  4. shakeymirza Says:

    alahai..rs mcm baru je smalam sy lahirkan my airell dani..hurm..pengalaman yg agak 'mengerikan'..tp lupe sgala kesakitan bila tgk muke bby...hebatnye kuasa Allah...
    ~sy add awk lam list fren..amek award kat my blog eh..muahss..~


  5. LeenA Says:

    to Lieya: heheeh..kte xmerasa lagi nk saket2 bersalin neh...tp nk mersa dh lah neh..:d

    to kty: adik ina xinduce wpon lebey hri de problem ceaser je..

    to softtouch: kte pon takot ar muza..tp pk takot smpi ble pon xde anak kan..hubby kte nk 5...hahaha...sempat ke 5 tuh sblm cecah nye umo 35..hahahaha

    to Shakeymirza: i2 lah dia Allah kna..dia bg kte skaet..time tuh jugak dia bg kte hepi..:)..

    thanx eyh awak add kte..also award 2..alahai segan plak nk amik..(poyokan??pang skali)