- Leena -

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit' di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah.

*** aku rse rmi dh dpt artikel gini...ni pon aku amik dlm email lame2..tp jus 2 share as info..sbb kte manusia mudah luper..

4 Responses
  1. muza Says:

    thanx share. dah tau dah tapi kan muza tak kurus2 jugak.camne yer?he he he. Agaknya kene 24 jam lah memeluk melekat bagai baru kurus.Tapi lain plak yang timbul kang..ha ha ha


  2. LeenA Says:

    kan??? ahhaha tulah mslhnye muza..sama lah kte dgn wanita2 d luar sana kan...mmg kekdahnye gtu..

    kata pelok is3 kurus...aku xbrp n kurus jugak...camno..maken kembang de lah..


  3. korunk ni peluk suami utk apa? he he he... suami2 korunk tu peluk korunk, mesti ada makna tuh. ha ha ha. org kena peluk isteri dgn kasih sayang n tulus ikhlas... berbelai manja, berbibacara romantis n ketepikan nafsu seketika... baru rasa feel.

    p/s: motip aku berbicara sebegini :-D