- Leena -
Obesiti punca sindrom kaki lenguh

KOSMO 22 April 2009


BUKAN saja menjejaskan organ jantung, obesiti juga berupaya memberi risiko terhadap kaki pesakit. Pakar neurologi berpendapat mereka yang menghidap obesiti terutama di bahagian perut berisiko mengalami sindrom kelenguhan kaki atau RLS.

RSL merupakan keadaan di mana kaki pesakit terus berasa lenguh walaupun mereka sedang relaks. Ini disebabkan oleh keadaan saraf yang tidak dapat mengawal pergerakan kaki untuk berehat.

EKSTRA: Hendak membantu kanak-kanak turunkan berat badan? Berikan mereka lebih banyak air kosong berbanding minuman bergas atau soda, kata Dr. Claire Wang dari Universiti Columbia di New York.


***** hadoi takot nyo gomok...

7 Responses
  1. atty's Says:

    alor kty mmg gumuk dah nie bila nak insaf..nak diet..


  2. Softtouch Says:

    terasa tau....hu hu hu....tp elok untuk kesedaran kan...tq


  3. LeenA Says:

    eden pon takot..sejak kawen ni...

    adoii..sody ..timbang hr ni sust..timbang mgu dpn dn mgu pdnnye naek plak...nympahhhh...

    xsukak..xsukak


  4. LeenA Says:

    To:

    Kty...jgn riau kty..hr sabtu lpas syo jpe doc, dia ckp klu berat dlm 60-69 boleh lagi trun dgn cept klu kte menten..tp ble dh cecah 70....sgt mengah lah kty nk trun..

    Muza...ekau dh de blog yo...mekasih lah jengok2 blog eden ni ha...slalu2 lah yo jenguk...


  5. Jasfyra Says:

    i nak kurus.....huwaaaaa


  6. nieda Says:

    mcm i skrg lah kaki lenguh...obesiti...


  7. LeenA Says:

    adoii...xmo ar smpi xlrat nkjln...serem nyo...perhatian pd kte semua, harus lah kte mengawal permakanan kte...

    heh..bg pesan kat org..lps tuh aku sendiri yg xreti kontrol..:d